(Online) Marketing

Website, laten maken of zelf doen?

Een van de eerst dingen waar je als startend ondernemer over nadenkt is natuurlijk je bedrijfsnaam. Belangrijk hierbij is om te controleren of de bijbehorende domeinnaam nog wel beschikbaar is, ondernemen zonder een website is immers niet meer van deze tijd! Iedereen is tegenwoordig namelijk online te vinden, jouw doelgroep dus ook (zelfs ouderen)! Maarja, hoe komt die website er dan? Ga je deze zelf in de avonduurtjes in elkaar knutselen, laat je het door een kennis doen of besteed je het uit aan een professionele webbouwer? Read More

Werkt jouw website voor je? (Nu met GRATIS mini-ebook én kans op GRATIS website!)

MKB-websites zijn zwaar verouderd, zo las ik onlangs in het nieuws. Volgens Nu.nl heeft 25% van de MKB-ondernemingen een website die ouder is dan 4 jaar en zelfs 28% heeft helemaal geen website.

 In augustus 2013 waren er in Nederland 2.576.821 bedrijven (bron), 97% van die bedrijven valt volgens Wikipedia binnen de kaders om als MKB-onderneming gekenmerkt te worden. Dat zou betekenen dat er 2.499.516 MKB-bedrijven in Nederland zijn. Waarvan er 624.879 een website van 4 jaar of ouder hebben en nog eens 699.864 helemaal geen website.  Read More

De juiste domeinnaam is het begin van een succesvol bedrijf

Wilden we vroeger een bedrijf opstarten, dan zochten we eerst naar een goede bedrijfsnaam bij het idee. Echter zien we dit nu steeds meer verschuiven naar de domeinnaam in plaats van bedrijfsnaam. Immers kun je nog zo’n goede bedrijfsnaam verzinnen, maar wanneer de domeinnaam al bezet is, wordt het lastig om online nog vindbaar te worden. Daarom is het steeds belangrijker om tegelijkertijd te starten met het zoeken naar de juiste domeinnaam. Maar hoe kiest u deze naam en waar moet u aan denken voor de domeinregistratie?  Read More

M-commerce is booming!

Onlangs verscheen er een nieuwsbericht over de sterke toename van het aantal mobiele aankopen. Steeds meer consumenten hebben tegenwoordig wel een smartphone, welke naast bellen, appen en internetten nu ook steeds vaker wordt gebruikt voor de online aanschaf van producten.

Forrester Consulting, die het onderzoek in opdracht van PayPal heeft uitgevoerd, verwacht dat de m-commerce omzet in Nederland tegen 2017 rond de 1,1 miljard euro zal liggen. Dit zou neerkomen op een gemiddelde jaarlijkse groei van 57 procent over de periode 2012-2017, één van de sterkste stijgingen in Europa.  Read More

Adverteren via Google met Google Adwords

Het internet biedt ondernemers veel voordelen. Zo schrijf ik op mkb-ondernemersblog geregeld artikelen over het genereren van meer traffic en sales door middel van zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO genoemd). Zoekmachine optimalisatie richt zich op het verbeteren van de organische vindbaarheid van jouw website binnen Google, hiervoor hoeft niet te worden betaald. Een nadeel is echter dat het soms lang kan duren voordat je met je website hoog in Google staat (afhankelijk van de concurrentie) en enig verstand van zoekmachine optimalisatie moet hebben.  Read More

Guerrilla Marketing: zij zijn groot en ik ben klein!

Uit het onderzoek dat Motivaction vorig jaar uitvoerde bleek dat het overgrote deel van de Nederlandse MKB-bedrijven niet of nauwelijks investeert in marketing. De huidige economische situatie en de beperkte budgetten zijn veel genoemde redenen. Over het algemeen zien we dat marketing sowieso bij veel ondernemers helaas geen vast onderdeel van de bedrijfsvoering is, zij zien de toegevoegde waarde van marketing vaak niet en zijn hoogstens bereid iets te investeren in standaard advertenties.  Read More