Guerrilla Marketing: zij zijn groot en ik ben klein!

Uit het onderzoek dat Motivaction vorig jaar uitvoerde bleek dat het overgrote deel van de Nederlandse MKB-bedrijven niet of nauwelijks investeert in marketing. De huidige economische situatie en de beperkte budgetten zijn veel genoemde redenen. Over het algemeen zien we dat marketing sowieso bij veel ondernemers helaas geen vast onderdeel van de bedrijfsvoering is, zij zien de toegevoegde waarde van marketing vaak niet en zijn hoogstens bereid iets te investeren in standaard advertenties. 

Marketing wordt vandaag de dag nog steeds (te) vaak geassocieerd met grote multinationals die in staat zijn om met grote geldbedragen te smijten: Nike, Coca-Cola, Apple, McDonald’s etc.  Maar ook binnen het MKB kunnen marketinginspanningen veel opleveren zonder dat hierbij absurd grote bedragen komen kijken. Een vorm van marketing waarmee kleinere ondernemingen hun merk of bedrijf onder de aandacht kan brengen is de zogenaamde ‘guerilla marketing’. De naam is afgeleid van de oorlogsterm ‘guerilla’, waarbij een kleine groep strijders een grotere tegenstander probeert te overwinnen door gebruik te maken van slimme tactieken als sabotage, hinderlagen en het verrassingselement. De Amerikaanse marketeer Jay Conrad Levinson was degene die de term in 1983 introduceerde en hij omschreef guerrilla marketing toentertijd als “het op een zo kostenefficiënt mogelijke manier inzetten van de traditionele marketing instrumenten”.

Guerrilla marketing, wat is dat?!

Deze omschrijving is echter niet helemaal volledig (en misschien ook niet helemaal juist), daarom herdefinieerde Cor Hospes in zijn boek ‘Guerrilla marketing – nieuwe sluiproutes naar het hart van je klant’ uit 2007 guerrilla marketing als volgt: “een strategisch doordachte overval via een onconventioneel medium, die op een onvoorspelbaar moment, op een originele relevante manier en op het juiste moment bij de juiste doelgroep sympathie en een onvergetelijk wauweffect opwekt voor een merk, mening, dienst of product”.

Het komt er dus op neer dat je je “product” op een ludieke manier onder de aandacht van je doelgroep probeert te brengen, waarbij het dus niet per se nodig is om grote bedragen uit te geven. Vanwege de ludieke aard hoop je een “wow! effect” op te roepen waardoor de uiting echt opvalt en het liefst wordt gedeeld met anderen. Je kunt immers flink profiteren van de free publicity wanneer kranten, blogs, televisie en radio je guerrilla actie opmerken en er aandacht aan willen schenken. Maar ook social media als Facebook en Twitter kunnen je campagne, als de actie goed uitpakt, de hele wereld laten overgaan.

Op de volgende afbeeldingen kun je enkele guerrilla marketing campagnes zien die ik persoonlijk erg goed vind. Ze zijn opvallend, creatief, roepen emoties op én zijn ook nog eens betaalbaar.

Guerrilla Marketing Folgers

Links zie je een campagne van het koffiemerk Folgers waarbij enkele putdeksels op drukke plaatsen in New York werden bedekt met de afbeelding van een kop koffie. Inwoners van “de stad die nooit slaapt” werden op deze manier opgeroepen om zichzelf te wekken met een lekkere kop koffie van Folgers. De actie is grappig en valt op, is goedkoop en bereikt tegelijkertijd een gigantische groep.

Guerrilla Marketing Found JobRechts zie je een marketingactie van een uitzendbureau dat verspreid door de stad enkele oude kleedjes neerlegde met daarop een centenbakje,  een paar slippers en een bord met de tekst “Heb een baan gevonden”. De kosten van deze campagne zijn,  zoals je waarschijnlijk zelf ook wel zult snappen,  verwaarloosbaar en toch trekt het de aandacht en wordt er een duidelijke boodschap overgebracht.

Zorg  er bij guerrilla marketing dus voor dat de uiting origineel is, onverwacht en onvoorspelbaar (net zoals een guerrilla aanval) en dat de actie aansluit op de waarden van je merk (relevant is). Zorg er ook voor dat je de juiste doelgroep bereikt en dat het bereik van je campagne groot genoeg is. De  voorbeelden hierboven tonen in ieder geval goed aan dat marketing zeker niet alleen is weggelegd voor spelers met grote budgetten, ook met minder financiële middelen is het mogelijk de juiste snaar van je doelgroep te raken. Wat er wel voor nodig is, is enige creativiteit en een dosis lef…

Social tagging:

Leave a Reply