M-commerce is booming!

Onlangs verscheen er een nieuwsbericht over de sterke toename van het aantal mobiele aankopen. Steeds meer consumenten hebben tegenwoordig wel een smartphone, welke naast bellen, appen en internetten nu ook steeds vaker wordt gebruikt voor de online aanschaf van producten.

Forrester Consulting, die het onderzoek in opdracht van PayPal heeft uitgevoerd, verwacht dat de m-commerce omzet in Nederland tegen 2017 rond de 1,1 miljard euro zal liggen. Dit zou neerkomen op een gemiddelde jaarlijkse groei van 57 procent over de periode 2012-2017, één van de sterkste stijgingen in Europa. 

Groeiende acceptatie mobiel betalen

De acceptatie van mobiel betalen neemt onder consumenten snel toe, een goed teken aangezien dit één van de belangrijkste facetten is bij het mobiel winkelen. Consumenten geven aan dat veiligheid, snelheid en gemak voor hen het belangrijkst zijn bij het betalingsproces. Uit het onderzoek bleek dan ook dat maar liefst 30 procent van de aankopen zou worden geannuleerd indien er niet met PayPal betaald kan worden.

Hogere conversie naarmate schermgrootte toeneemt

Uit onderzoek blijkt tevens dat consumenten eerder tot aankoop overgaan wanneer zij gebruik maken van een groter beeldscherm, het werkt overzichtelijker en je hoeft een stuk minder te scrollen. De kans is dus groter dat iemand converteert via een tablet of pc dan via zijn of haar smartphone. Daar komt bij dat de smartphone vaker buitenshuis wordt gebruikt, tijdens het wachten op de bus zul je minder snel tot een aankoop overgaan. Een tablet wordt vaker thuis op de bank gebruikt, wat over het algemeen een als een geschiktere omgeving wordt gezien om over je aankaap na te denken.

Weinig kannibalisatie, maar additionele verkopen

Sommige ondernemers zijn huiverig als het gaat om m-commerce, zij vrezen dat het slechts een deel van hun omzet dat via de reguliere e-commece kanalen loopt wegsnoept. Toch blijkt het overgrote deel van de mobiele aankopen additioneel te zijn, ze zouden niet hebben plaatsgevonden zonder het mobiele kanaal. Forrester Consulting berekende dat webwinkeliers hun omzet met 15 procent kunnen laten toenemen wanneer zij besluiten zich te richten op mobiele verkopen. 

Leave a Reply