Een eigen bedrijf starten: waar moet je aan denken?

Steeds meer mensen in Nederland besluiten om voor zichzelf te beginnen. Als zzp’er of mkb’er gaan zij vervolgens door het leven. Misschien droom jij hier inmiddels ook al jaren over. Doen waar jij gelukkig van wordt. Hard werken om je bedrijf te zien groeien. Om echt iets op te bouwen. Alleen of samen met andere gemotiveerden. Toch is voor jezelf beginnen niet zo gemakkelijk als het lijkt. Er komt veel op je af. Er moet veel geregeld worden. Daarom is het handig om van tevoren alvast goed uit te zoeken wat je nodig hebt om het bedrijf te starten. In dit artikel zetten we alvast een aantal belangrijke zaken op een rijtje.

Heb je certificaten nodig?

Niet elk beroep kun je zomaar uitoefenen. Misschien moet je wel gecertificeerd zijn om in deze sector werkzaam te kunnen zijn. Soms is het ook nodig om extra cursussen te volgen en certificaten te halen. Goed voorbeeld is wanneer je als aannemer mogelijk risicovol op externe locaties uit wil voeren. Grote kans dat je dan een VCA certificaat nodig hebt. Zonder dergelijke bedrijfscertificeringen kom je minder snel aan het werk. Daarom handig om uit te zoeken wat je nodig hebt en deze ruim van tevoren te halen. Let er ook op dat eventuele medewerkers deze ook in het bezit moeten hebben.

Inschrijven bij KVK

Als je voor jezelf gaat beginnen, ben je verplicht om je in te schrijven bij de KVK. Dit staat voor de Kamer van Koophandel. Gelukkig is dit niet al te lastig. Voordat de inschrijving voltooid kan worden, moet je eerst een inschrijfformulier online invullen. Hierbij kies je een passende rechtsvorm, bedenk je een bedrijfsnaam en zoek je o.a. uit welke vergunningen voor jouw bedrijf van toepassing zijn. Een inschrijving bij de KVK kost eenmalig 75 euro. Vanaf het moment dat je bent ingeschreven, ben je ook verplicht om btw-aangifte te doen. Hoe vaak dit moet gebeuren, is afhankelijk van hoeveel je denkt te gaan verdienen. Meestal gebeurt dit per kwartaal. Je krijgt na je inschrijven direct een KVK-nummer en ontvangt later ook nog een btw-nummer. Dit nummer heb je nodig om btw te kunnen rekenen op je facturen.

Voorbereidingen op financieel vlak

Geef je een vaste baan op om voor jezelf te kunnen beginnen? Houd er dan rekening mee dat je die eerste maanden waarschijnlijk weinig winst maakt. De kans is groot dat je meer uitgeeft dan dat er binnen zal komen. Een bedrijf opbouwen kost tijd. Daarom moet je je ook op financieel vlak goed voorbereiden. Is het mogelijk om maanden van geen inkomsten op te vangen? Of moet je je vaste baan voorlopig nog even aanhouden totdat je je bedrijf op poten hebt gekregen?

Breng daarnaast ook de risico’s in kaart en sluit eventueel enkele verzekeringen af. Bedenk goed dat je als eigen ondernemer niet doorbetaald wordt bij ziekte en ook niet automatisch pensioen opbouwt. Daarom belangrijk om hier zelf extra aandacht aan te besteden. Er zijn verschillende verzekeraars die je hierbij kunnen helpen.