Inleiding zoekmachine optimalisatie 1

Wanneer u als ondernemer actief bent op het internet, dan wilt u natuurlijk wel dat uw website of webshop goed (en door de juiste doelgroep!) wordt bezocht. Hierbij speelt zoekmachine optimalisatie, oftewel Search Engine Optimization/ SEO, een sleutelrol. Maar wat is zoekmachine optimalisatie nu eigenlijk precies en hoe kunt u er uw voordeel mee doen? De komende tijd zal ik u door middel van verschillende artikelen wegwijs proberen te maken binnen de wereld van zoekmachine optimalisatie. In dit eerste deel zal ik de werking van zoekmachine Google onder de loep nemen en ingaan op de definitie en de drie verschillende domeinen van zoekmachine optimalisatie. In de volgende delen zal ik dan dieper ingaan op de drie domeinen van zoekmachine optimalisatie.

Over Google

Om te snappen hoe zoekmachine optimalisatie precies werkt, zullen we eerst moeten begrijpen hoe zoekmachines precies te werk gaan. Hoewel er meerdere zoekmachines bestaan, waaronder Bing en Yahoo, richten we ons voornamelijk op Google. De reden hiervoor is eigenlijk vrij simpel: op dit moment is Google met een wereldwijd marktaandeel van ruim 66% verreweg de meest gebruikte zoekmachine.

Wanneer je een website hebt, zal Google deze regelmatig bezoeken om zo informatie over je site te verzamelen. Het bezoeken van websites noemen we ook wel crawlen. Dit crawlen wordt gedaan door een zogenaamde bot, een stukje software dat zich net als een gewone bezoeker door je website verplaatst. De bot verplaatst zich van de ene pagina naar de andere door middel van de links die hij onderweg tegenkomt. Iedere relevante pagina die de bot tijdens het crawlen tegenkomt wordt in de database van Google opgeslagen, ook wel de index genoemd. Je zult begrijpen dat het daarom wel nodig is dat er eerst een website uit de index van Google is die naar je verwijst, anders kan er geen indexering plaatsvinden!

De pagina’s die in de gigantische index zijn opgeslagen, zijn uiteindelijk de pagina’s die Google toont wanneer er op een bepaald zoekwoord wordt gezocht. De volgorde waarop de pagina’s worden getoond, oftewel de ranking, wordt bepaald door een ingewikkelde formule waarvan niemand buiten Google op de hoogte is. Deze formule noemen we ook wel het algoritme van Google. Wat we wel weten is dat Google door middel van dit algoritme de meest relevante pagina’s zo hoog mogelijk probeert te laten ranken.

Zoekmachine optimalisatie

De termen zoekmachine optimalisatie en Search Engine Advertising (SEO) hoor je de laatste tijd steeds vaker voorbij komen. Op internet vind je allerlei definities van zoekmachine optimalisatie, zo draait het volgens sommigen alleen om het zo hoog mogelijk laten scoren van een website binnen de zoekresultaten van een zoekmachine, terwijl anderen een veel bredere definitie hanteren.

Zoekmachine optimalisatie is een eigenlijk een marketingvorm die zich richt op het verkrijgen van zo veel mogelijk relevante bezoekers en conversies op je website. Hieruit blijkt dat zoekmachine optimalisatie dus eigenlijk meer is dan alleen een website zo hoog mogelijk laten scoren in de zogenaamde search engine result pages (SERP’s) van Google. Je website kan misschien wel goed gevonden worden, maar wanneer dit niet leidt tot conversie heb je  hier immers ook weinig aan!

We kunnen zoekmachine optimalisatie grofweg indelen in 3 domeinen:

1. Content
2. Techniek
3. Linkbuilding

Bij content gaat het om de daadwerkelijke inhoud van de website. Google hecht hier veel waarde aan omdat veel internetgebruikers uiteindelijk op zoek zijn naar bruikbare informatie! Het is daarom belangrijk dat de content voor zowel Google als voor de eindgebruiker op juiste manier wordt gepresenteerd. Zo dient er aandacht te worden besteed aan het gebruik van de juiste pagina titels, de juiste kopjes en meta description. Daarnaast dienen de relevante zoekwoorden op een juiste manier te worden gebruikt en moeten de teksten voldoen aan bepaalde criteria.

 Het technische deel van zoekmachine optimalisatie houdt zich bezig met de vraag op welke manier de website in elkaar moet steken. Zo wordt bij de techniek aandacht besteedt aan de site structuur, de HTML-code en de Uniform Resource Locators (URL’s) van de pagina’s.

Linkbuilding richt zich op het verkrijgen van relevantie verwijzingen van andere websites naar jouw website. Volgens Google is een website waarnaar veel gelinkt wordt een interessante website, deze links kunnen als het ware worden gezien als stemmen voor jouw website. Niet iedere stem is evenveel waard, dit is onder andere afhankelijk van de autoriteit van de verwijzende website.

In het tweede deel zal ik dieper ingaan op de content van de website en de online vindbaarheid.

Social tagging: > >

Leave a Reply