Inleiding zoekmachine optimalisatie 3: Linkbuilding

In het tweede deel over zoekmachine optimalisatie ben ik ingegaan op de rol van content bij het verbeteren van de online vindbaarheid van je site. Het optimaliseren door middel van content wordt ook wel onpage optimalisatie genoemd. Een andere vorm van SEO is offpage optimalisatie, hieronder valt het onderdeel van zoekmachine optimalisatie waar we het vandaag over gaan hebben: linkbuilding.

Zoekmachines volgen alle links op het internet die zij tegenkomen en hoe vaker een zoekmachine links tegenkomt op relevante websites die naar jouw website leiden, hoe waardevoller je website wordt geacht door de zoekmachines. Een link op een website die naar jouw website leidt (ook wel een backlink genoemd) kan als het ware worden gezien als een stem voor jouw site. Hoe meer verwijzingen, hoe belangrijker je website moet zijn (aldus Google). Bij linkbuilding probeer je invloed uit te oefenen op de verwijzingen van andere websites naar die van jou. Maar niet alleen het aantal links is volgens Google van belang, ook de kwaliteit van de verwijzingen speelt een belangrijke rol.

De kwaliteit wordt bepaald aan de hand van de volgende criteria:

1. De relevantie van de verwijzende website: de verwijzende website moet overeenkomsten hebben met jouw site. Een link vanaf website over tuinieren naar jouw site die gaat over het welzijn van eencellige organismen binnen de Europese unie is niet echt waardevol…

2. De linktekst (ook wel ankertekst genoemd) waar bezoekers op moeten klikken om naar je website te worden gestuurd. Deze linktekst vertelt de zoekmachine waar de website over gaat en beïnvloedt de keywords waar je pagina uiteindelijk op kan worden gevonden.

3. De autoriteit van de verwijzende pagina. Links vanaf populaire veelbezochte websites zijn waardevoller dan links die komen van slecht bezochte pagina’s. Dit is een beetje vergelijkbaar met het feit dat mensen over het algemeen meer waarde hechten aan de mening van een professionele vakkundig jury dan aan die van een willekeurig persoon. De autoriteit van een pagina wordt onder andere uitgedrukt in de vorm van pagerank, welke ook weer grotendeels wordt beïnvloed door de verwijzende websites.

Daarnaast is het van belang dat er sprake is van een natuurlijk linkprofiel, het aantal verwijzende links moet zich op een “natuurlijke” manier ontwikkelen, iets wat overigens makkelijker gezegd is dan gedaan.

Linkbuilding methoden

Nu we weten wat linkbuilding inhoudt en hoe Google ermee omgaat willen we natuurlijk weten hoé we de links naar onze website kunnen beïnvloeden. Vroeger gebeurde dit op een andere manier dan tegenwoordig, zo werden links op grote schaal ingekocht. Maar Google zag natuurlijk ook in dat verwijzende links op deze manier niets meer zeiden over de populariteit en kwaliteit van een website. Websitebeheerders die over meer financiële middelen beschikten kwamen immers hoger in Google te staan dan die van beheerders met een kleinere portemonnee.

Daarnaast werd er veel gebruik gemaakt van linkverzamelingen, themagebonden pagina’s met een hele lijst aan links (de bekendste is startpagina.nl). Tegenwoordig hebben deze websites vrijwel geen waarde meer voor zoekmachines. Maar ook linkruil kwam erg veel voor, jij verwijst met een linkje naar mij en dan verwijs ik naar jou. Tegenwoordig kan Google deze vorm van linkruil relatief eenvoudig vaststellen, waarna de links een stuk minder waard zijn.

Maar hoe moet het dan wel?! Google zelf zegt hierover het volgende: de beste manier om links te verkrijgen is door het creëren van kwalitatieve en unieke content, dit is immers waar de meeste internetters naar op zoek zijn… Wanneer jij interessante content creëert, dan zullen volgens Google andere websites vanzelf naar je verwijzen. Maar ook creatieve, grappige of controversiële content kan verwijzingen aantrekken.

Naast het op je eigen website plaatsen van unieke en relevante content, kun je er ook voor kiezen om deze op externe websites te plaatsen en er vervolgens zelf een linkje naar je eigen site in te plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld door het schrijven en verspreiden van een nieuwswaardig persbericht. Wanneer journalisten het bericht interessant genoeg vinden zullen zij het op hun site plaatsen en voila, je hebt er een linkje bij.

Wat tegenwoordig ook veel gebeurt is het schrijven van zogenaamde gastblogs, je schrijft een gastartikel dat vervolgens op een externe website wordt geplaatst. In ruil voor het aanleveren van een interessant en relavant artikel mag je er vaak een linkje naar je eigen website in plaatsen (bijvoorbeeld in je biografie). Naast het feit dat dit een zeer bruikbare manier van linkbuilding is, is het ook uitermate geschikt voor het genereren van exposure en het opbouwen van autoriteit. Bij sommige websites is het zelfs mogelijk om een vaste gastblogger te worden…

Al met al bestaan er dus velen manier om links te verzamelen. Wees creatief en maak zoveel mogelijk gebruik van je netwerk. Houd ook altijd in je achterhoofd dat linkbuilding tegenwoordig gewoon veel tijd (en moeite) kost. Het voordeel hiervan is echter dat het voor je concurrenten een stuk lastiger is geworden om je de pas af te snijden. Investeer dus in een gebalanceerd en kwalitatief backlinkprofiel om hen op de lange termijn voor te blijven.

Social tagging: > >

Leave a Reply