Adverteren via Google met Google Adwords

Het internet biedt ondernemers veel voordelen. Zo schrijf ik op mkb-ondernemersblog geregeld artikelen over het genereren van meer traffic en sales door middel van zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO genoemd). Zoekmachine optimalisatie richt zich op het verbeteren van de organische vindbaarheid van jouw website binnen Google, hiervoor hoeft niet te worden betaald. Een nadeel is echter dat het soms lang kan duren voordat je met je website hoog in Google staat (afhankelijk van de concurrentie) en enig verstand van zoekmachine optimalisatie moet hebben.

Een tegenhanger van de organische posities binnen Google zijn de betaalde posities, dit zijn de zoekresultaten/advertenties die bovenaan (met de lichtgele achtergrond ) en helemaal rechts op de resultatenpagina worden getoond.

Google Adwords

Om ervoor te zorgen dat jouw advertentie wordt getoond wanneer er door iemand op een bepaalde zoekterm (keyword) wordt gezocht, dien je gebruik te maken van Google Adwords. Het adverteren via Google Adwords is, zoals eerder al gezegd, niet gratis maar gebaseerd op een pay-per-click systeem (PPC). Dit houdt in dat je als adverteerder betaalt voor iedere keer dat iemand jouw advertentie aanklikt. Bij het adverteren binnen Google bepaal je zelf bij welke keywords jouw advertentie wordt getoond, wat je per klik wilt betalen en hoeveel je per dag maximaal wilt uitgeven.

Hoe werkt het?

Google adwords kan eigenlijk gezien worden als een veiling en jij bent natuurlijk niet de enige die op een bepaalde zoekterm wil adverteren! Onder andere de hoogte van jouw bod bepaalt waar (bovenin of rechts en op welke hoogte) en óf je advertentie überhaupt wordt getoond. Keywords waarop veel wordt gezocht en/of relevante bezoekers aantrekken zullen populair zijn bij de andere bieders en de zogenaamde cost per click (CPC) omhoog drijven. Dit betekent dus dat je een hoger bedrag zult moeten bieden om mee te kunnen doen.

Zoekverkeer uitsluiten

Uiteraard wil je alleen dat relevant verkeer jouw advertentie aanklikt, anders betaal je voor niets en ga je sneller door je daglimiet heen (waarna je advertentie niet meer wordt vertoond)! Gelukkig is het binnen Google Adwords ook mogelijk om bepaalde keyword combinaties uit te sluiten. Zo kun je ervoor kiezen dat jouw advertentie wel wordt getoond wanneer iemand zoekt op “APK keuring”, maar niet op “gratis APK keuring”, de kans is immers vrij klein dat deze persoon bereid is te betalen voor jouw product/dienst.

Voor zover de korte inleiding wat betreft het adverteren via Google Adwords!