Veiligheid in je magazijn: zo zorg je ervoor

Veiligheid in je magazijn: zo zorg je ervoor!

In je magazijn vinden enorm veel verschillende werkprocessen plaats. Je hebt te maken met machines, maar ook met personeel die fysiek werk uitvoert. Een gestroomlijnd proces zorgt voor veel successen, maar er is één ding belangrijk dan deze stroomlijn: de veiligheid van je personeel. Hoe groter je magazijn is, hoe lastiger het is om deze veiligheid te waarborgen. Door de volgende drie stappen te ondernemen, zorg jij ervoor dat dit je makkelijker lukt!

1. Regelmatige controle

Het is landelijk verplicht om regelmatig gecontroleerd te worden, in verband met de veiligheid. Maar, er staat nergens geschreven dat je dit niet vaker mag doen. Wanneer jij met veel verschillende machines werkt, kan er van alles misgaan. Het is daarom geen verkeerd plan om om de zo veel tijd de machines goed te controleren. Gaat alles nog goed? Mooi, dan is er niets aan de hand en kun je verder werken. Was er wel iets mis, dan heb je mogelijk iets groots voorkomen omdat je er vroeg bij was!

2. Leid je personeel op

Wanneer jij een groot werknemersaantal hebt, heb je de oplossing naar een betere veiligheid al snel in handen. Het is niet nodig om al je personeel aan te wijzen voor een betere veiligheid, maar zorg er wel voor dat je voor elk onderdeel van je magazijn iemand hebt die weet wat te doen bij calamiteiten. Zo geef je deze mensen een BHV-cursus, of laat je ze een gehele veiligheidsopleiding voor bedrijven volgen. Hierin leert je personeel te communiceren en welke handelingen er uitgevoerd moeten worden bij gevaarlijke situaties.

3. Licht je personeel in

We zeiden net al dat het niet nodig is om al je personeel op te leiden, maar je personeel inlichten over bepaalde handelingen kan geen kwaad. Zo vertel je iedereen die bij je werkt over de noodroutes bij calamiteiten, of over waarom je maandelijkse controles uitvoert. Door dit te doen, ontvang je meer respect van je personeel en zullen zij ook actief meedoen om zo’n veilig mogelijke werkomgeving te creëren.

Werk ze!

Nu je weet wat je kunt doen om veilig te werk te gaan, komt het gevoel van veiligheid op jouw werkvloer gelijk helemaal terug. Precies wat je wil, toch?