De schoonheidsindustrie ondergaat een transformatie in de manier waarop cosmetica en verzorgingsproducten worden verkocht. Van digitale veranderingen tot aan veranderingen in consumentengedrag. In de wereld van schoonheidsproducten gaat het niet enkel om de producten, maar ook om de ervaring en het gebruik ervan. Wij nemen je mee in de meest opvallende transformaties in de verkoop van cosmetica en verzorgingsproducten.

Het belang van duurzaamheid

Een grote transformatie in de schoonheidsindustrie is dat het belang van duurzaamheid de afgelopen jaren aanzienlijk is toegenomen. We zien hierbij een positieve impact bij zowel consumenten als voor de planeet. Moderne consumenten hechten steeds meer waarde aan milieubewuste keuzes.

Daarnaast draag je, als bedrijf, bij aan het verminderen van milieubelasting, waardoor je merk kan profiteren van een positief bedrijfsimago. Consumenten voelen zich namelijk sneller aangetrokken met bedrijven die een verantwoordelijkheidsgevoel tonen naar het milieu, zeker wanneer het gaat om cosmetica en verzorgingsproducten. Er is en nieuwe norm binnen deze industrie ontstaan, die een gezondere en meer verantwoordelijke benadering van cosmetica en verzorgingsproducten stimuleert.

Invloeden van social media

Door de invloeden en groei van social media kanalen zoals Instagram, TikTok en Pinterest is de manier waarop consumenten producten kunnen ontdekken drastisch veranderd. Door het vele gebruik van social media is ‘influencer marketing’ ontstaan. Hier is een grote kracht gaan liggen, wanneer het gaat om productpromoties en kan er direct invloed uitgeoefend worden op de aankoopbeslissingen van volgers.

Er worden vaak tutorials, recensies en persoonlijke schoonheidstips gedeeld, wat invloed kan hebben op het aankoopgedrag van potentiële kopers. Zo kunnen zij eenvoudig ervaringen, meningen en tips van andere gebruikers bekijken, wat het aankoopproces aanzienlijk kan beïnvloeden.

De toename van digitale aankopen

Ook is er een grote toename te zien in het aankoopproces van cosmetica en verzorgingsproducten. We zien namelijk een flinke toename van de digitale aankopen. Hierdoor wordt de fulfilment voor cosmetica & verzorgingsproducten nog belangrijker. Het online winkelen is zeer laagdrempelig geworden, terwijl de verwachtingen van het bestelproces steeds hoger komen te liggen. Denk hierbij aan een snelle en veilige verwerking van bestellingen. Een efficiënte fulfilment bij een webshop is hierbij van groot belang.

Augmentic Reality en kunstmatige intelligentie

Met de opkomst van Augmented Reality (AR) kunnen consumenten virtueel schoonheidsproducten, zoals make-up, uitproberen via diverse filters en apps. Veel merken maken al gebruik van deze technologie om consumenten online een voorproefje van de producten te kunnen geven. Online winkelen is door deze interactieve ervaring ook populairder dan ooit geworden in de schoonheidsindustrie.

Ook kunstmatige intelligentie heeft een grote invloed, omdat het nieuwe mogelijkheden biedt om de consumentenervaring te verbeteren. Consumentengegevens kunnen geanalyseerd en begrepen worden, waardoor merken gepersonaliseerde aanbevelingen kunnen doen op basis van individuele behoeften, huidtypen en voorkeuren.

Inspelen op de veranderingen van de schoonheidsindustrie

Als aanbieder van diverse cosmetica en verzorgingsproducten dien je snel te kunnen schakelen op de veranderingen van de schoonheidsindustrie. Technologieën blijven zich evolueren en spelen een belangrijke rol in de transformaties in de verkoop van cosmetica en verzorgingsproducten. Door de toename van alle technologische innovaties en de toename van de digitale aankopen in de cosmetica branche, is het volgens www.monta.nl slim om hier op in te spelen en rekening mee te houden in je verkoopstrategie.